måndag 17 maj 2010

ensam hemma med spegelbilderna



































(photo, ellen von unwerth)


Måndagar är alltid fantastiska. Det är då de går till jobbet, försvinner ut i vardagen. Efter en helg med småskalig psykisk misshandel är en tom våning det bästa som finns.

Söndag natt är traditionellt sömnlös. Vrida, vända. Hundratusen synonymer för sovposition. Jag brukar ligga vaken och fylla i alla veckans tomma timmar, planera morgondagens outfit. Det blir alltid vad som helst i golvlängd. Kimonorockar med orientaliska broderier, svepande klänningar med mycket tyg (jag har samlat på mig ett antal), åtsmitande halsband och matchande påfågelfjädrar i håruppsättningen. Jag tar mig till och med tid att sota ögonen med kohl, allt för att speglarna ska förvandlas till vackra konstverk (vi har många).


*jag var världens äldsta barn, hundra år gammal i ett tolfte levnadsår. springer ikapp livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar